جک پارکینگی

درب کنترلی پارکینگ چیست و چگونه کار میکند؟ راهنمای جامع خرید درب های کنترلی

درب های کنترلی پارکینگ انواع مختلفی دارند که دو نوع آن در کشور کاربرد بیشتری دارند.
این دو نوع عبارتند از 
1- دربهای لولایی
۲- دربهای ریلی

سیستم بازکننده دربهای لولایی در یک جعبه بسته بندی شده (پکیج) ارائه می شوند که شامل اجزای زیر است:
۱- دو عدد جک
۲- دو عدد چشم الکترونیکی مادون قرمز IR

3- یک عدد تابلو فرمان
۴- یک عدد فلاشر
۵- ریموت کنترل ( بسته به نوع سیستم و مارک آن، یک یا دو عدد در پکیج قرار دارد)

جکها:
سیستم داخلی جکها معمولا دو نوع دارند : الکترومکانیکی و هیدرولیکی
 جکهای الکترومکانیکی، الکتروموتورگیربکس یک ماردون (میله پیچ مانند) را می چرخاند درست مانند زمانی که می خواهید یک پیچ را سفت کنید.
روی این مارپیچ قطعه ای مانند مهره قرار دارد. مارپیچ در جای خود می چرخد ، چنانچه به مهره لوله ای وصل کنیم ، آن لوله به جلو یا عقب با قدرت حرکت می کند.
 جکهای هیدرولیکی که معمولا از : هیدروپمپ و جک هیرولیکی تشکیل شده اند. جک هیرولیکی چیزی شبیه به سرنگ است.
هیدروپمپ روغن هیدرولیک را با قدرت داخل جک هیرولیکی تزریق می کند و بازوی جک را به عقب و جلو حرکت می دهد.
هر دو نوع جک در سیستم های بازکننده درب پارکینگ مورد استفاده قرار می گیرند.

سوال:
یک درب کنترلی از کجا میفهمد که درب کاملا باز یا بسته شده و باید جکها را متوقف کند؟
جواب:
باز یا بسته شدن کامل درب ها به سه روش تشخیص داده می شود:  
۱- میکروسوئیچ
۲- سنسوهای مگنتی
۳- سیستم انکدر (encoder)
در روش میکروسوئیچ، رو ی هر جک دو میکروسوئیچ قرار دارد.
وقتی جک کاملا باز یا بسته می شود با برخورد بازوی جک، پلاتین میکروسوئیچ فشرده می شود و تابلو فرمان می فهمد که جک به انتهای مسیر رسیده پس جک را متوقف می کند.
در روش سنسورهای مگنتی، بجای میکروسوئیچ از سنسورهای کوچکی استفاده می شود که به ریدرله معروفند.
این سنسورها به محض اینکه آهنربا به آن نزدیک شود پلاتین داخلیشان وصل می شود و با دور شدن آهنربا دوباره قطع می شوند.
وقتی جک کاملا باز یا بسته می شود با عبور آهنربای متصل به بازوی جک از روی سنسور، پلاتین سنسور وصل می شود و تابلو فرمان می فهمد که جک به انتهای مسیر رسیده پس جک را متوقف می کند.

در روش انکدر، سیستم تابلو فرمان مجهز به حس کننده فشار است.
وقتی درب کاملا باز یا بسته شد، سیستم انکدر می فهمد که حرکت بر اثر عاملی کند یا متوقف شده پس فرمان توقف را برای تابلو فرمان ارسال میکند و تابلو فرمان نیز بلافاصله جک را متوقف می کند.
چشم های الکترونیکی مادون قرمز:
این چشمها که در هر پکیج دو عدد هستند با هم متفاوتند.
یکی از این چشمها فرستنده (Transmitter) اشعه مادون قرمز است که در نقشه ها به آن Tx میگویند و چشم دیگر گیرنده (Receiver ) اشعه مادون قرمز که به آن Rx میگویند.
این چشمها باید کاملا روبروی هم نصب شوند تا اشعه مادون قرمز ارسالی از چشم فرستنده توسط چشم گیرنده دریافت شود.
حال چنانچه مانعی این اشعه مادون قرمز را قطع کند، تابلو فرمان می فهمد کسی یا چیزی بین درب قرار دارد بنابراین جکها را متوقف میکند.

تابلو فرمان:
مغز متفکر سیستم است و تمام عملکرد اجزای سیستم را کنترل می کند.
هر سیستم، تابلو فرمان خود را دارد و امکان استفاده از تابلوفرمان یک سیستم برای سیستم دیگر وجود ندارد.مگر در سیستمهای کاملا هم مدل و کاملا مشابه.

فلاشر:
چراغ چشمک زنی است که باز و بسته شدن دربها را اعلام میکند.

 ریموت کنترل:
این قطعه را همه می شناسند.
یک فرستنده رادیویی دیجیتالی است که شما بوسیله آن فرمان باز یا بسته شدن یا توقف دربها را ارسال میکنید.

سیستم بازکننده دربهای ریلی در یک جعبه بسته بندی شده ( پکیج) ارائه می شوند که شامل اجزای زیر است:
۱- یک دستگاه بازکننده
۲- دو عدد چشم الکترونیکی مادون قرمز(IR)
3- یک عدد تابلو فرمان
۴- یک عدد فلاشر
۵- ریموت کنترل ( بسته به نوع سیستم و مارک آن، یک یا دو عدد در پکیج قرار دارد)
۶- دنده شانه ای